Föreläsningar & workshops

Marcus Eldh

Foto: Marcus Westberg

 

Föreläsningar med Marcus Eldh

Ska du arrangera ett seminarie eller workshop inom turismutveckling?

Då kommer jag gärna till er!

Jag har mer än 10 års erfarenhet av att föreläsa och leda workshops inom turismutveckling. Här kommer några exempel på jag vad jag kan bidra med hos er:

  • Utveckling av turistiska upplevelser och aktiviteter
  • Målgruppsanpassning – allt blir enklare om man har en tydlig kund.
  • Exportanpassning – hur anpassar jag mina produkter till utländska kunder?
  • Marknadsföring – hur når jag ut med mina produkter?
  • Försäljning – hur kan jag sälja direkt och via researrangörer?

 

Workshops med aktiva deltagare

Effekten av en föreläsning blir oftast bättre om man låter deltagarna arbeta med sina egna verksamheter under dagen. Här är några exempel på workshops som brukar vara uppskattade.

 

Från luddig idé till färdig produkt

Upplevelser är reseanledningar. Vilka upplevelser kan din destination erbjuda? För att få fram fler bokningsbara upplevelser måste vi peppa entreprenörer att ta fram fler tydligt specificerade aktiviteter som vänder sig till specifika målgrupper. Med den här workshopen får deltagarna hjälp med att ta fram bokningsbara produkter med hjälp av övningar och konkreta verktyg.

Syfte: Att deltagarna ska inspireras till att ta steget från luddiga idéer till bokningsbara produkter.

Mål: Att alla deltagare ska ha tagit fram underlag för minst en bokningsbar produkt innan dagens slut.

För vem? Aktivitetsarrangörer och boendeanläggningar.

 

Satsa på upplevelser i världsklass

Vad är kvalitét inom upplevelser och hur uppnår vi det? Vilka höga krav har en resenär som redan har besökt många andra länder? Under en halvdag diskuterar vi hur vi kan höja kvalitén på våra upplevelser och aktiviteter.

Syfte: Att deltagarna ska inspireras till att satsa på hög upplevelsekvalitét på sina aktiviteter.

Mål: Att alla deltagare ska ha säkerställt en högre upplevelsekvalité på minst en av sina produkter.

För vem? Aktivitetsarrangörer och boendeanläggningar med ambitioner att lyckas på en internationell marknad.

 

12 enkla och effektiva sätt att marknadsföra upplevelser och aktiviteter

Det svåra är inte att hitta älgarna, det svåra är att hitta kunderna, brukar jag säga. Man måste helt enkelt nå ut med sin produkt till rätt målgrupp. Hur gör man det? Åka till Tokyo och dela ut flygblad? Bygga en hemsida med fina bilder? Nyhetsbrev? Pressmeddelanden? Facebook? Det här är en inspirerande och kreativ workshop där deltagarna tar fram en enkel marknadsplan för en specifik produkt. Vi tar upp allt från hur man hamnar högt i Google till att jobba med researrangörer.

Syfte: Att deltagarna ska inspireras till hur de kan marknadsföra sina produkter.

Mål: Att alla deltagare ska ha tagit fram en enkel marknadsplan för en specifik produkt.

För vem? Aktivitetsarrangörer och boendeanläggningar med ambitioner att sälja sina produkter långsiktigt.

 

Vad kostar det?

Jag tar normalt mellan 10,000 – 20,000 kr per dag för min medverkan beroende på var i landet vi ska hålla till och hur mycket förberedelser som krävs. Resa och eventuell logi tillkommer. Jag bor i Sundborn, Falun.

 

Mina meriter inom turismutveckling

Jag har arbetat med naturturism sedan 2002. Här är några saker som jag kan skryta med:

  • Genomfört över 100 föreläsningar från Lappland till Skåne.
  • Utbildad processledare inom Kurbits affärsutveckling för besöksnäringen.
  • Utmärkelsen Ullbaggen för årets projekt inom turismutveckling i Sverige 2010 tillsammans med Henrik Wester.
  • Genomförande av Ekoturism i praktiken, en 12-dagars process för utveckling av hållbar natur- och kulturturism. I Västmanland, Örebro, Sörmland och Dalarna.
  • Utmärkelsen Årets turistentreprenör i Sverige 2008. Det var VisitSweden & FörTur som delade ut priset.
  • Utmärkelsen Grand Travel Award som Årets ekoturismarrangör 2008.
  • Drivit WildSweden framgångsrikt sedan 2002.
  • Startade Kolarbyn Ecolodge 2004, som kallas Sweden’s most primitive hotel.

 

Några referenser

 

Vi har anlitat Marcus Eldh vid flera seminarium och fick mycket bra och konkreta tips och idéer varje gång. Företagarna som deltagit har genom praktiska exempel fått ett helhetstänk gällande produktutveckling och marknadsföring. Detta har medfört att de skapat arrangemang med ekonomisk bärkraft för att även lyckas på den internationella marknaden.”
/
Ewa Carlgren Nilsson, Företagsutveckling besöksnäringen, Swedish Welcome Östergötland

 

När Marcus står inför en publik slås man av den kontakt och intresse han förmår skapa hos åhörarna genom att förmedla sitt budskap enkelt och konkret. Vi har anlitat Marcus som föreläsare och en god förebild när det gäller att inspirera andra företag inom besöksnäringen. Genom sin egen erfarenhet har han förståelse för frågeställningar inom branschen och i tillägg till det bra kunskap att förmedla när det handlar om hur man ska lyckas med den digitala kommunikationen. Hur de sociala medierna kan användas för att skapa affärsmässiga framgångar.”
/Maria Nordmark, Visit Värmland

 

Vill man ha en stor portion inspiration i att driva och utveckla sitt företag ska man anlita Marcus Eldh. Personliga anekdoter och erfarenheter blandas med vikten av en professionell inställning till sitt företagande. Vi har anlitat Marcus ofta – och vi gör det gärna igen.”
/Gunn-Viol Kattilakoski, Utvecklingschef Örebrokompaniet AB

 

Marcus har en lång erfarenhet inom turistnäringen och ett brett kunnande inom produktutveckling, exportmognad och marknadskommunikation. Marcus har även en bra pedagogisk förmåga att förmedla kunskap kring dessa områden på ett sätt som gör det roligt och lättsamt för deltagarna. Marcus Eldh är en av Kurbits mest använda föreläsare och workshopledare. Rekommenderar honom varmt för den som vill nå utöver att bara inspirera!”
/Petra Lindberg, programansvarig för Kurbits Affärsutveckling för Besöksnäringen